System Ocen Wspierających

System Ocen Wspierających


W Liceum Kreatywnym wierzymy, że edukacja powinna być doświadczeniem inspirującym i rozwijającym pełen potencjał uczniów. Jednym z najważniejszych elementów naszego podejścia jest System Oceniania Wspierającego, czyli taki system, w którym dotychczasową, dobrze znaną ocenę w formie liczbowej lub procentowej zastępujemy oceną kształtującą. Ta nowatorska metoda pozwala skupić się na rzeczywistym rozwoju i zdobywaniu wiedzy, zamiast na zdobywaniu punktów.


Dlaczego nie pozostać przy znanym już dobrze systemie?

Tradycyjny system oceniania, oparty na liczbowych lub procentowych ocenach bieżących, skupia się na ocenianiu ilościowym. Uczniowie w ciągu semestru zdobywają znaczącą ilość ocen, co nie rzadko doprowadza do presji, stresu i niezdrowej rywalizacji. Uczniowie oceniani w sposób tradycyjny mogą czuć się zmotywowani do nauki głównie w celu uzyskania dobrych ocen, a nie z rzeczywistego zainteresowania przedmiotem. Jak zauważa dr Marzena Żylińska, pomysłodawczyni i założycielka projektu „Budząca się szkoła”, ekspertka w dziedzinie neurodydaktyki: „Oceny bieżące mogą prowadzić do powierzchownego uczenia się i zniechęcać do podejmowania ryzyka intelektualnego”.


Oceny Kształtujące – Nowa Forma Oceny

W Liceum Kreatywnym wierzymy, że ocenianie powinno koncentrować się na rozwoju i postępach ucznia, dlatego zamiast tradycyjnych ocen bieżących wprowadzamy oceny kształtujące. Ocena kształtująca koncentruje się na dostarczaniu uczniom regularnej i szczegółowej informacji zwrotnej na temat ich postępów. Naszym celem jest, aby uczeń nie tylko „zakuł, zdał i zapomniał”, lecz aby zrozumiał, zapamiętał i z satysfakcją wykorzystał tę wiedzę w przyszłości. Taka forma oceny niesie za sobą dużo więcej informacji o tym co uczeń zrobił dobrze, nad czym musi popracować i jak może poprawić swoje wyniki. Taka ocena nie stresuje, a dużo częściej motywuje do pracy.


Rozwijamy autonomię i odpowiedzialność młodych ludzi

Jednym z elementów Systemu Oceniania Wspierającego jest możliwość samostanowienia ucznia, który jest odpowiedzialny za własne procesy edukacyjne. W Liceum Kreatywnym uczeń ma możliwość wyboru, wyrażania swojego głosu oraz przejmowania kontroli nad swoimi działaniami i decyzjami, mając przy tym pełne wsparcie nauczycieli. Słuchamy głosu młodego pokolenia i nie pozostajemy obojętni na ich pomysły i sugestie. Wdrażamy innowacje oraz dajemy możliwość organizowania uczniowskich inicjatyw np. poprzez działający samorząd szkolny, czy też możliwość organizacji warsztatów, konkursów lub prelekcji. Dzięki temu uczniowie stają się aktywnymi uczestnikami swojej edukacji, co sprzyja nie tylko ich zaangażowaniu, ale również rozwijaniu umiejętności krytycznego myślenia, samodyscypliny oraz kreatywności. Możliwość samodzielnego planowania ścieżki nauki, wyboru projektów i sposobów realizacji zadań, pozwala uczniom na lepsze dostosowanie edukacji do ich indywidualnych potrzeb i zainteresowań.


Mentorski model współpracy

W ocenianiu kształtującym nie bez znaczenia jest rola nauczyciela, który w całym tym procesie jest mentorem i przewodnikiem ucznia. Rolą mentora jest pokierowanie uczniem w taki sposób, aby uczeń ten samodzielnie znalazł odpowiedź na nurtujące go pytanie lub rozwiązał dane zagadnienie. Dzięki takiemu modelowi pracy nauczyciele stają się partnerami w procesie edukacyjnym, co pomaga uczniom rozwijać pewność siebie, uczy samodzielności i odpowiedzialności, a także wspiera ich w pokonywaniu wyzwań. Mentorski model nauczania pozwala na indywidualne podejście do każdego ucznia, uwzględniając jego potrzeby, zainteresowania i tempo nauki. Takie podejście przygotowuje uczniów do wyzwań przyszłości, ucząc ich samodzielności, odpowiedzialności i elastyczności. Dzięki temu uczniowie są lepiej przygotowani do przyszłych wyzwań edukacyjnych i zawodowych, stając się otwartymi, kreatywnymi i zaangażowanymi ludźmi.


Jak to Działa w Praktyce?

W Liceum Kreatywnym oceny bieżące zastępujemy szczegółową informacją zwrotną z danego przedmiotu. Każdy uczeń otrzymuje raporty postępów, które obejmują wykaz umiejętności i wiedzy jakie uczeń opanował i wskazują obszary do udoskonalenia. Ponadto, uczeń otrzymuje wsparcie motywacyjne oraz rekomendacje do dalszej pracy- konkretne wskazówki, jak poprawić swoje wyniki i rozwijać umiejętności.

Nauczyciele regularnie monitorują postępy uczniów, prowadząc z nimi indywidualne rozmowy, które pomagają lepiej zrozumieć ich potrzeby i cele edukacyjne. W ramach tego systemu uczniowie są zachęcani do samooceny i refleksji nad własnym procesem uczenia się, co wzmacnia ich odpowiedzialność za własny rozwój.

Dzięki takiemu podejściu, ocena staje się narzędziem wspierającym rozwój, a nie jedynie miarą osiągnięć.


Korzyści płynące z Systemu Oceniania Wspierającego

System oceniania wspierającego w Liceum Kreatywnym niesie ze sobą wiele korzyści zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli.

Jak zauważa Damian Wyryszuk, nauczyciel przedmiotów zawodowych z wieloletnim doświadczeniem pracujący w Technikum Kreatywnym: „Oceny w naszej rzeczywistości pojawiają się praktycznie wszędzie i towarzyszą nam przez większość naszego życia. To one […] stwarzają w nas ciągłą potrzebę rywalizacji […]. Dlatego system oceniania wspierającego […] zmusza nas [oceniających] do refleksji i zastanowienia się nad postępami i rozwojem każdej osoby uczącej się. Natomiast uczniowie i uczennice przestają chociażby żyć w ciągłej presji uzyskiwania coraz to lepszych wyników – nagle zaczynają dostrzegać, że liczą się jedynie zdobyta wiedza i opanowane umiejętności, a nie cyferki, które w dorosłym życiu i tak nie mają żadnego znaczenia”.

Przede wszystkim, taki system kładzie nacisk na rozwój indywidualnych talentów i zainteresowań uczniów, co sprzyja ich pełniejszemu rozwojowi osobistemu i zawodowemu. Zamiast koncentrować się jedynie na wynikach egzaminów, ocenianie wspierające promuje filozofię „lifelong learning”- uczenia się przez całe życie, zachęcając uczniów do eksperymentowania, popełniania błędów i uczenia się na nich.

Ponadto, regularna i konstruktywna informacja zwrotna od nauczycieli pomaga uczniom lepiej zrozumieć swoje mocne i słabe strony oraz pracować nad ich doskonaleniem. System oceniania wspierającego buduje również pozytywną atmosferę w szkole, wzmacnia motywację wewnętrzną uczniów i sprawia, że nauka staje się przyjemniejsza i bardziej satysfakcjonująca.


Podsumowanie

Liceum Kreatywne, poprzez wprowadzenie Systemu Oceniania Wspierającego, stawia na pełny rozwój uczniów. Poprzez szczegółową informację zwrotną, wsparcie i motywację, przygotowujemy naszych uczniów do sukcesów zarówno akademickich, jak i życiowych. Zapraszamy do dołączenia do naszej innowacyjnej społeczności edukacyjnej, gdzie liczy się rzeczywista nauka i rozwój.